Hälsporre – ont under hälen

Behandling i Göteborg och Stockholm

Hälsporre – ont under hälen

Hälsporre kallas den hälsmärta som beror på överbelastning av plantar fascian som löper under hålfoten och fäster under hälen. Besvären är ofta stora då varje steg gör ont, vilket påverkar både aktivitetsnivån och humöret. Våra fotspecialiserade vårdgivare i Göteborg och Stockholm är experter på diagnos, behandling och rehab av hälbesvär. Du får råd och hjälp direkt av oss via vård online eller genom ett nybesök på våra mottagningar.  Vi beskriver skadan, vanliga symtom och var smärtan ofta placerar sig. Vi informerar om och erbjuder lämplig egenvård, behandling och avlastning som inlägg, hälkopp, skydd och ortoser. Det finns verksam behandling som minskar smärta och ökar aktivitetsförmågan under läketiden.

Våra fotspecialisrade fysioterapeuter på Ortomed Göteborg och Ortomed Stockholm har lång erfarenhet av patienter med fot och hälsmärta och är vana vid att undersöka, ställa diagnos och behandla.

Genom åren har vi byggt upp ett brett utbud av verksamma behandlingsmetoder för denna skada och har ett utarbetat omhändertagande som fungerar. Vi ställer diagnos och skadelokalisation och erbjuder olika behandlingar för att stimulera läkningsprocessen som stötvågsbehandling, laserbehandling och individuella hemövningar samt avlastning av vävnaden med våra specialinlägg hälkoppsinlägg eller genom att vi tillverkar mer traditionella ortopediska skoinlägg eller tejpar om det är mer lämpligt eller önskat. Vi tycker det är roligt att kunna hjälpa våra patienter på bästa sätt.

Hälsporrepaket – Diagnos, egenvård, bästa inlägget och stötvågsbehandling

Vi har tagit fram hälsporrepaketet då vi med detta helhetsomhändertagande ser bra resultat samt att du får omfattande hjälp på ett och samma besök. Vi diagnostiserar, informerar och lär ut egenvård (viktigt) tillverkar de bästa skoinläggen på marknaden – hälkoppsinlägget och ger en första stötvågsbehandling, alltihop på ditt första besök.

Är du osäker kan du boka ett nybesök så hjälper vi dig på bästa sätt.

Boka tid

Ring 010-178 78 90 eller välj tid själv genom att klicka på en länk nedan.

Vård online: 350 kr  (få diagnos, råd och vård via telefon eller video)

Boka tid för ”häl online” – så ringer vi dig!

Nybesök undersökning och diagnostik: 750 kr
Boka tid i Göteborg
Boka tid i Stockholm

Hälkoppsinlägg: vuxen: 1380 kr (bästa inlägget vid hälsporre)
(inklusive bedömning av hälsmärta)
Boka tid för hälkopp i Göteborg
Boka tid för hälkopp i Stockholm

Hälsporrepaket: 1650 kr
(bedömning av hälsmärta, tillverkning av hälkoppsinlägg och stötvågsbehandling)
Boka hälsporrepaket i Göteborg
Boka hälsporrepaket i Stockholm

Våra behandlingsmetoder vid hälsporre

Hälkopp, hälkoppsinlägg – bäst inlägg vid hälsporre

Hälkopp-hälkoppsinlägg

Hälkoppsinlägg med djup, styv och stödjande hälkopp och hålfotsstöd ger bäst avlastning av hälkudde och hälben vid Severs skada

Hälkopp eller styva hälkoppsinlägg är det skoinlägg som ger överlägset bäst avlastning av en smärtande och belastningskänslig hälsporre och plantarfascia. Vi rekommenderar alltid hälkopp före ortopediska skoinlägg av mer traditionella typer. Avlastning med inlägg bör ske i kombination med egenvård och behandling genom antingen EPTE eller stötvåg. Då ser vi vanligtvis ett snabbare tillfrisknande. Hälkoppsinlägg ger en direkt minskad smärta vid belastning och EPTE och Stötvåg stimulerar läkningsprocessen i vävnaden. Hälkoppen ser inte mycket ut för världen, men den ger en fantastisk avlastning av hälkudde och plantar fasciafäste. Tillverkningsprocessen och materialets egenskaper leder till en mycket väl efterliknad häl och hålfotsform vilket gör att inlägget upplevs skönt, stödjande och omfamnande. Det tar lite utrymme i skor och kan därför användas även i trånga skor som fotbollsskor, finskor och kontorsskor och förstås även i arbets och noramal vardags- och fritidsskor.

Diagnos och hälkopp vid ett besök

Vi ställer diagnos vid hälsmärta hos vuxna och om aktuellt tillverkar vi hälkopparna direkt vid första besöket och lämnar dem med hem. Vi rekommenderar och ger även EPTE eller stötvågsbehandling till dem som önskar bli friskare fortare. Vi instruerar också alltid rekomenderade egenvårdsövningar att göra hemma mellan behandlingstillfällena. Med vårt omfattande omhändertagande ser vi mycket goda resultat vid hälsporre.

Tejpning vid hälsporre

Tejpa vid hälsporre
Tejpning brukar ge bra avlastning och leda till att det direkt gör mindre ont att belasta. Det finns olika tejptekniker men det gemensamma är att tejpen bör sitta på 5-6 dagar och sedan får huden vila 1 dag innan ny tejpning görs. Efter 4-5 veckor kan besvären ha reducerats markant. Tejpningen är dock tuff för hud och hygienen blir sådär. Ett bra alternativ är därför gjutna styva hälkoppsinlägg – de specialinlägg som vi tillverkat sedan 2007.

Stötvågsbehandling vid hälsporre

Stötvågsbehandling vid hälsporre

EPTE / EPI – elektroterapi vid hälsporre

EPTE behandling vid hälsporre
EPTE och EPI är en ny lovande elektroterapi behandling som leder till igångsättning av läkningsprocesser och återuppbyggnad av frisk vävnad vid senskador som plantar fasciit (hälsporre), tendinos och degeneration. Vi rekommenderar antingen EPTE eller stötvågsbehandling för att stimulera läkningen och snabbare hjälpa patienterna tillbaks till önskade aktivitetsnivå och belastningstålighet av fot och häl.
EPTE är avancerad behandlingsmetod med likströmskopplad nålbehandling med samtidig ultraljudsguidning. Detta gör behandlingsmetoden mycket säker och effektiv. Våra fotspecialiserade vårdgivare är utbildade i behandlingsmetoden och vi erbjuder den på våra mottagningar i Göteborg och Stockholm.

Vad man skall göra själv om man fått hälsporre – egenvård

    • Det du kan göra själv om du drabbats av hälsporre är att minska på den belastning som du känner retar upp värken i hälen. Det kan exempelvis vara så att löpträning gör ont men att promenader går bra eller att promenader går bra men att gå i platta skor på jobbet gör ont. Försök alltså att minska på den belastning som ger smärta.
    • Använd skor som har särskilt bra dämpning för hälen. Exempelvis joggingskor, Foppatofflor (crocs) eller ännu bättre Joyaskor (världens mest dämpade sko).
    • Gå inte barfota inomhus utan gå i tofflor eller sandaler som t. ex. Birkenstock, Scholls, Foppatofflor eller liknande. Birkenstock- samt schollssandaler är inte så väldämpade men de har en skålad hälform samt ger lite stöd i hålfoten vilket också förbättrar dämpningen för senans fäste i hälbenet.
    • Stretcha plantarfascian och andra vävnader på undersidan av foten. Sätt upp den onda foten på det andra benets knä. Om du har ont i höger häl så ta höger hand och böj upp alla tår samtidigt mot underbenet och håll så i 10 sekunder. Upprepa 10 gånger och gör denna övning 3 gånger per dag.
    • Stretcha vadmuskulaturen och hälsenan. Stretcha 2 gånger 30 sekunder och gör detta 3 gånger per dag.
    • Massera fästet och hålfoten med handen eller genom att rulla en flaska eller liknande under hålfoten.
    • Gör det väldigt ont kan du kylbehandla hälen med något från frysen. Se bara till att du har en handduk eller annat mellan det frysta och huden så att du inte får förfrysningsskador i huden.

Symtom vid hälsporre

Hälsporre - var det gör ont under hälen

      • Karaktärssymtomen är smärta vid belastning som placerar sig under hälen, ofta mer på insidan och lite i framkant under hälen, men det är även vanligt med smärta rakt under hälen och mindre vanligt med smärta ut i hålfoten.
      • Smärtan är värre vid startstegen efter vila och morgonstegen samt första stegen efter lunch och stillasittande brukar göra mest ont.
      • Smärtan brukar minska efter att ”man kommit igång” och gått några steg eller gjort lite rörelser.
      • Smärtan brukar sedan öka ju mer man står och går under dagen.
      • Det är väldigt olika hur stor smärta man har av sin hälsporre, en del känner mest av värk efter promenader eller efter mycket stående och gående i jobbet, medan en del har så ont att de inte klarar att belasta hälen alls. Är smärtan så stark kan det göra ont även i vila och det är inte ovanligt att man inte ens vill ligga med hälen mot sängen.

Varför får man hälsporre?

Hälsporre drabbar vuxna individer och nästan aldrig barn. Skadan uppstår ofta efter att hälen utsatts för för stor belastning eller då belastningsbilden har ändrats. Exempelvis drabbas många då de byter från höstskor till tunnare sommarskor med tunn sula i kombination med att de börjar gå mer än tidigare. Folk som står och går mycket i sitt jobb och framför allt de som går på hårt underlag och i skor som har hård eller stum sula har också lättare att drabbas. Det som händer är att plantarfascians (så kallas senstråket som löper under hålfoten och ser till att hålfoten håller sin båge) fäste mot undersidan av hälbenet utsätts för mer belastning än den tål. Vid varje steg som tas sträcks senstråket och det blir en dragkraft i dess fäste i hälbenet. samtidigt vid hälisättningen utsätts fästet dessutom för tryckbelastning från underlaget. Fästet utsätts därmed både för tryck och dragkraft vid varje steg. Ett svullet och smärtkänsligt fäste kan därmed orsaka stora besvär.

Här kan du läsa mer om hälsporre

Bokning

Mottagningar

Öppettider

Mån-tor 8:00-18:00
Fredag 8:00-15:00

Omdömen

Professionell och kunnig fysioterapeut. Mycket effektiv handläggning. Betyg 5/5.

Ioannis B

Mycket bra behandling och bemötande. Betyg 5/5.

Cecilia W

Kanon! Proffsigt, bra bemötande och snabb service! Betyg 5/5.

Alexander S

Kunnig personal med enormt gott bemötande! Betyg 5/5

Eeva K V

Hög kompetens och proffessionelt bemötande, Rekomenderas! Betyg 5/5.

Lars H

Skribent: Daniel Öhlin, legitimerad sjukgymnast. Examen i ortopedisk medicin. Mer än 17 års erfarenhet av diagnostik, behandling och rehabilitering av hälsporre / plantarfasciit.

Synpunkter på innehållet? Kontakta oss.

Boka ett digitalt eller fysiskt besök

Vi är tillgängliga 8-17 för råd och vård online samt har akuttider på våra mottagningar samma dag eller dagen efter.

BOKA BESÖKSTID