Löpanalys hos Ortomed Göteborg

Löpanalys och löptekniksträning av våra fysioterapeuter i Göteborg

Våra löpspecialiserade fysioterapeuter Mikael och Rickard gör löpanalys av alla löpare, oavsett om målsättningen är motionslöpning eller på tävlingsnivå. Både Mikael och Rickard har tävlat i löpning och skolats i löpteknik och de specifika övningar som stärker och förbättrar löpningen. Rickard har även stor erfarenhet av analys och träningsupplägg efter sina många år som elittränare för löpare och andra friidrottare samt uppdrag för handboll, fotboll och tennisklubbar. Vi utgår förstås också från aktuell forskning och från teorier från ledande forskare och elittränare inom löpanalys och löptekniksträning som Dr Richard Willy och Dr Christian Barton.

Boka tid idag - välj själv bland lediga tider

Våra löpanalyserbjudanden

Nybesök + Löpanalys (90 min, 1390 kr)

Om du lider av en löparskada eller av smärta som främst uppstår i samband med löpning, kan du boka in en tid för löpanalys. I paketet ingår en nybedömning samt en analys av löpteknik.
Vid en nybedömning undersöker vi strukturer för att diagnostisera. Vi tittar även på rörelseomfång i leder, stramhet och svaghet i muskulatur samt rörelsemönster vid olika aktiviteter. Därefter analyserar vi din löpteknik. Vi filmar dig när du löper på ett löpband och spelar sedan upp filmen i slow-motion för att kunna analysera så noggrant som möjligt. Vid löpanalysen tittar vi bland annat på fot-, knä- och höftposition, stegfrekvens och steglängd. Under löpanalysen coachar vi dig i hur löpsteget kan läggas om för att till exempel minska krafterna som verkar på leder och senor.
Därefter lägger vi samman fynden från undersökningarna och konstruerar en plan för rehabilitering.

Löpanalys återbesök (30 min, 650 kr)

Vid ett Löpanalys återbesök följer vi upp den första löpanalysen och utvärderar den plan som har lagts upp. Ytterligare finns möjlighet att få hjälp med omträning av löpsteg vid dessa tillfällen. Då projiceras ditt löpsteg i realtid på en TV-skärm och vi ger dig aktiv coaching för att uppnå bästa resultat av din träning.

Löpanalys (40 min, 890 kr)

För dig som enbart önskar en analys av löpteknik kan du boka dig för en löpanalys. Då filmar vi ditt löpsteg och analyserar kroppshållning och teknik. Vi ger dig även coaching och tips på hur löpsteget kan förändras. Löpanalysen kan bokas av dig som till exempel vill förebygga skador eller bara springa snabbare.

Löpanalys, belastning och löpteknik

Våra leder och vävnader utsätts för mycket stor belastning under ett löppass. Genom att filma och sedan analysera ditt unika rörelsemönster och belastningsbild kan vi ringa in positiva och negativa faktorer och berätta konsekvenserna av dessa. Genom information och guidning hjälper vi dig att förändra och förbättra din löptekniken och på så sätt kan vi reducera eller öka belastningen på önskad led och vävnad för att minska skaderisk. En löptekniksförändring kan också syfta till effektivare och snabbare löpning.

Vid vår löpanalys studeras löparens biomekanik vilket är de synkroniserade rörelserna av alla de komponenter som ingår i rörelsekedjan (tår, fot, vrist, underben, knä, höft, bål, huvud och armar) under löpsteget. Foten kan ses som länken mellan det föränderliga underlaget och resten av denna rörelsekedja. Kraften från underlaget hanteras genom leder och vävnader och den maximala kraften från underlaget kommer som mest upp i ca 2-3 gånger kroppsvikten vid löpning. Den totala belastningen från underlaget under en hel sekund av fotsteget ligger dock på mellan 60-100 gånger kroppsvikten och den sammanlagda belastningen under en hel löprunda blir därför väldigt stor. Även små förändringar av löpsteget innebär därav en stor total belastningsförändring sett över en hel löprunda. Beroende vilket löpsteg vi har är belastningen olika fördelad över de olika lederna och vävnaderna. Springer man exempelvis med långa steg så ökar den maximala kraften från underlaget jämfört med att springa med kortare steg, dvs. högre stegfrekvens. Springer vi med hälisättning är belastningen mindre genom tåbenen och vadmuskeln jämfört med vid framfotslöpning och springer vi med korsande steg (som på lina) så är belastningen ökad på smalbenens insida jämfört med vid ett normalbrett löpsteg etc. Små förändringar av biomekaniken kan därför vara skillnaden mellan skada och inte skada i en specifik led eller vävnad. Löpanalys kan göras för att finna ofördelaktig löpteknik vilken man sedan kan förändra för att antingen minska risken att drabbas av överbelastningsskada eller för att minska risken att drabbas igen om man tidigare haft en löprelaterad skada.

Löparskador

Under en 20 km löprunda tar vi ca 24 000 steg och i varje sekund under själva fotbelastningen har vi ca 60-100 gånger kroppsvikten så det är inte konstigt att det är vanligt att utveckla en skada i fot eller ben. 27-70 % av löpare lider av en överbelastningsskada under varje givet år och de vanligaste skadorna drabbar knät (50 %), underbenet (27 %) och fot och vrist 25 %). De vanligaste löparskadorna är främre knäsmärta (patellofemoral smärta - pffs), löparknä (iliotibialbandssyndrom), stressfraktur i tibia, benhinneinflammation (medial tibia stress syndrom), hälseneinflammation och hälsporre (plantar fasciit).

Det är också vanligt att återfå en tidigare skada. Risken att drabbas igen vid främre knäsmärta varierar mellan 20-80 % och vid stressfraktur i tibia (underbenet) är risken för återskada 6 gånger så stor jämfört med att drabbas av det en första gång.

Orsaken till löparskada är multifaktoriell och beror på en kombination av träningsdosering, biomekanik, anatomi, fysiologi, vävnadskvalitet och icke organiska faktorer. Vid en löpanalys fokuserar man just på de anatomiska och biomekaniska faktorerna till löparens rörelsemönster.

Löpanalysmetod

Löpning på löpband med filmning från olika vinklar som sedan analyseras i slow motion och stillbilder. Vid löpanalysen studeras fotisättning, fotposition, knäposition, vinkeln mellan höft och lår, förmågan att hålla höften horisontell, bålens position, armföring, steglängd, stegfrekvens och studshöjd (hur mycket löparen studsar upp och ner mellan stegen) under löpning. Löparen filmas från olika vinklar och dessa analyseras sedan i slow motion vilket är avgörande för att kunna se eventuella avvikelser. Löpanalys görs med löparen springandes på ett löpband då det är tekniskt svårt att utföra analysen live i löparspåret. Studier visar att det är ganska god överensstämmelse mellan att göra analysen i spåret respektive på löpbandet och de skillnader man känner till är att vid löpning på löpband springer man med något kortare steg och man tenderar att landa med något plattare/flackare fot (mindre uppåtböjd).

Löpanalys genom filmning av en löpare som springer på ett löpband och med en vårdgivare som är van att analysera rörelser räcker för att genomföra en bra löpanalys samt löpteknikträning. Löpanalys utan filmning och analys i slow motion har troligen för stora felkällor.

Löpanalys sammanfattningar av studier

Traditionella eller minimalistiska löparskor? Vad ser man när man byter från traditionella dämpade skor till minimalistiska löparskor?

Byte av löpar skor från traditionella (mer dämpad sula och högre "drop") till en minimalistisk sko (mindre dämpad med lägre "drop") resulterar inte i förbätttrad löpekonomi.
En nyligen publicerad studie visar inga effekter på energiförbrukning efter byte av skor från traditionella löparskor till minimalistiska. Studien som utfördes på vältränade löpare som vanligen springer med traditionella skor visade däremot en ökad rapportering av smärta från vader efter bytet. Smärtökning kopplades till en ökad aktivering av vadmuskulaturen i samband med löpning i minimalistiska skor. Ytterligare forskning efterfrågas med löpare som vanligen springer i minimalistiska skor att istället prova traditionella skor.

Att man får ökad belastning i vaderna när man går från dämpad till minimalistisk sko är naturligt och samstämmer med det vi på Ortomed ser hos löpare som kommer till oss. Bytet av skor medför också att den som springer med hälisättning ofta flyttar fotisättningen till mellan- eller framfoten. Detta leder till ökade krav på vadmuskulaturen, vilket inte är negativt i sig, men inte passar alla individer. För att minska risken för överbelastning bör tillvänjningsperioden till de nya skorna/den nya löptekniken anpassas individuellt och stegras långsamt. Vilken skotyp man skall springa med; minimalistisk eller dämpad är individuellt betingat utifrån sina unika förutsättningar och krav och efter eget tycke och smak.

Vercruyssen, F., Tartaruga, M. & Horvais, N. et al. (2016). Effects of Footwear and Fatigue on Running Economy and Biomechanics in Trail Runners. Medicine & Science in Sports & Exercise

Besöksadress

Ortomed Göteborg
Norra Allégatan 8
413 01 Göteborg

Ortomed Stockholm-Kista
c/o Friskis & Svettis
Knarrarnäsgatan 3
164 40 Kista

Boka tid: 010-178 78 90
Kontakta oss

Kunder | Partners

Copyright Ortomed Sverige AB