Hälsporre behandling i Göteborg och Stockholm-Kista

Hälsporre kallas i folkmun den överbelastningsskada som drabbar hålfotens senas fäste mot undersidan av hälbenet. Besvären är ofta stora då varje steg gör ont, vilket påverkar både aktivitetsnivån och humöret. Det är dock väldigt olika hur stor smärta man har av sin hälsporre, en del känner mest av värk efter promenader eller efter mycket stående och gående i jobbet, medan en del har så ont att de inte klarar att belasta hälen alls. Är smärtan så stark kan det göra ont även i vila. Våra fotspecialisrade fysioterapeuter på Ortomed Göteborg och Ortomed Stockholm - Kista har lång erfarenhet av patienter med fot och hälsmärta och är vana att undersöka, ställa diagnos och behandla.

Vi har genom åren byggt upp ett brett utbud av verksamma behandlingsmetoder för denna skada och har ett utarbetat omhändertagande som fungerar. Vi ställer diagnos och skadelokalisation och erbjuder olika behandlingar för att stimulera läkningsprocessen som stötvågsbehandling, laserbehandling och individuella hemövningar samt avlastning av vävnaden med våra specialinlägg hälkoppsinlägg eller genom att vi tillverkar mer traditionella ortopediska skoinlägg eller tejpar om det är mer lämpligt eller önskat. Vi tycker det är roligt att kunna hjälpa våra patienter på bästa sätt.

Boka tid - Ring eller boka själv!

Ring 010-178 78 90 för att få hjälp med bokning eller klicka på Göteborg eller Stockholm här under så kommer du till respektive webtidbok, men se gärna vår prislista först. Där får du lite mer information om vilken förstabesökstid som lämpar sig för dig. Välkommen!
Webtidbok Göteborg - Boka en tid till Ortomed Göteborg Webtidbok Stockholm-Kista. Boka tid till Ortomed Stockholm-Kista.

Våra behandlingsmetoder vid hälsporre

Lång erfarenhet av behandling av hälsporre

Vi hjälper dagligen patienter med hälsporre och andra häl och fotskador och så har vi gjort i många år. Vi har därigenom en mycket stor erfarenhetsbank vad gäller hur skadan bör omhändertas och behandlas. Vi har träffat alla typer av hälsporrepatienter, får de som endast har en svag känning till dem som har så ont att de kommer med kryckor. Sällsynta fall har haft ont 8, 10 och 12 år och någon har även gått igenom operation innan de kommit till oss. En del tror att de har hälsporre men har i själva verket en annan skada som exempelvis överbelastning av hälkudde och/eller hälbenets benhinna. Vi börjar därför alltid med undersökning och ställande av diagnos.
Fyseum - köp inlägg, hälkopp och skor hos Fyseum - specialbutik vid ont i hälen

Hos Fyseum.se handlar du utvalda specialhjälpmedel som hälkoppar, sköna skoinlägg och väldigt mjuka skor som hjälper för dig som har ont i hälen

Varför får man hälsporre?

Hälsporre - smärtans placering i hälen vid hälsporreHälsporre drabbar vuxna individer och nästan aldrig barn. Skadan uppstår ofta efter att hälen utsatts för för stor belastning eller då belastningsbilden har ändrats. Exempelvis drabbas många då de byter från höstskor till tunnare sommarskor med tunn sula i kombination med att de börjar gå mer än tidigare. Folk som står och går mycket i sitt jobb och framför allt de som går på hårt underlag och i skor som har hård eller stum sula har också lättare att drabbas. Det som händer är att plantarfascians (så kallas senstråket som löper under hålfoten och ser till att hålfoten håller sin båge) fäste mot undersidan av hälbenet utsätts för mer belastning än den tål. Vid varje steg som tas sträcks senstråket och det blir en dragkraft i dess fäste i hälbenet. samtidigt vid hälisättningen utsätts fästet dessutom för tryckbelastning från underlaget. Fästet utsätts därmed både för tryck och dragkraft vid varje steg. Ett svullet och smärtkänsligt fäste kan därmed orsaka stora besvär.

Vad skall man göra själv om man fått hälsporre?

  • Det du kan göra själv om du drabbats av hälsporre är att minska på den belastning som du känner retar upp värken i hälen. Det kan exempelvis vara så att löpträning gör ont men att promenader går bra eller att promenader går bra men att gå i platta skor på jobbet gör ont. Försök alltså att minska på den belastning som ger smärta.
  • Använd skor som har särskilt bra dämpning för hälen. Exempelvis joggingskor, Foppatofflor (crocs) eller ännu bättre Joyaskor (världens mest dämpade sko).
  • Gå inte barfota inomhus utan gå i tofflor eller sandaler som t. ex. Birkenstock, Scholls, Foppatofflor eller liknande. Birkenstock- samt schollssandaler är inte så väldämpade men de har en skålad hälform samt ger lite stöd i hålfoten vilket också förbättrar dämpningen för senans fäste i hälbenet.
  • Stretcha plantarfascian och andra vävnader på undersidan av foten. Sätt upp den onda foten på det andra benets knä. Om du har ont i höger häl så ta höger hand och böj upp alla tår samtidigt mot underbenet och håll så i 10 sekunder. Upprepa 10 gånger och gör denna övning 3 gånger per dag.
  • Stretcha vadmuskulaturen och hälsenan. Stretcha 2 gånger 30 sekunder och gör detta 3 gånger per dag.
  • Massera fästet och hålfoten med handen eller genom att rulla en flaska eller liknande under hålfoten.
  • Gör det väldigt ont kan du kylbehandla hälen med något från frysen. Se bara till att du har en handduk eller annat mellan det frysta och huden så att du inte får förfrysningsskador i huden.
Här kan du läsa mer om hälsporre

Besöksadress

Ortomed Göteborg
Norra Allégatan 8
413 01 Göteborg

Ortomed Stockholm-Kista
c/o Friskis & Svettis
Knarrarnäsgatan 3
164 40 Kista

Boka tid: 010-178 78 90
Kontakta oss

Kunder | Partners

Copyright Ortomed Sverige AB